FAQs

Heb je niet gevonden wat je zocht of heb je nog ergens vragen over? Kijk gerust tussen onze veel gestelde vragen (FAQ) of neem contact op met een van onze specialisten. We helpen je graag verder!

Digitaal printen

Digitaal printen is een moderne druktechniek waarbij de afdruk direct vanaf een digitale bron, liefst PDF, wordt gemaakt. Dit in tegenstelling tot traditioneel drukken, waarbij eerst een drukvorm moet worden gemaakt. Digitaal printen is snel, flexibel én kostenefficiënt. Producten zijn al te bestellen vanaf 1 exemplaar. Ideaal toch?

Het belangrijkste voordeel van digitaal printen is de snelheid en flexibiliteit waarmee afdrukken kunnen worden gemaakt.

Bij digitaal printwerk hoeft er niet met drukplaten gewerkt te worden, waardoor de opstartkosten een stuk lager liggen. Het is dan ook mogelijk om kleine oplages te printen tegen relatief lage kosten, waardoor digitaal printen vooral geschikt is voor gepersonaliseerde prints.

Maar ook voor grotere hoeveelheden is het digitaal printen een stuk voordeliger. Bij grote hoeveelheden zoals visitekaartjes, wordt het gecombineerd op een vel. Zo kun je dus een stuk voordeliger grotere oplages bestellen.

Digitaal printen biedt meer ontwerpflexibiliteit en de mogelijkheid om afdrukken te maken op verschillende materialen.

Soms is het lastig om de keuze te maken welke papiersoort de juiste is voor je drukwerk. Hier helpen wij je natuurlijk graag mee. Meer weten over de verschillende papiersoorten? Lees het hier.

Bestanden

De bestanden kunnen geüpload worden zodra er een bestelling is geplaatst. Klik op ‘mijn account’ en vervolgens op ‘mijn bestanden / uploads’. Er zal een overzicht te zien zijn van al je bestellingen. Kies de bestelling waarbij je het bestand wilt uploaden (dit is meestal de bovenste vermelding in de lijst).

Wij willen graag het allerbeste uit je bestellingen halen. Daarom is het belangrijk dat je bestanden aan een aantal eisen voldoen.

  • Bij de algemene aanlevering geldt dat de bestanden als een PDF bestand aangeleverd moeten worden en er rekening moet worden gehouden met het formaat wat besteld wordt.
  • Zorg daarnaast ook voor 3mm afloop rondom. Als objecten tot de rand lopen is de extra 3mm nodig, zo zullen er geen belangrijke ontwerpen worden weggesneden. Let op: gebruik ook een veiligheidsmarge van 3mm binnen de snijlijnen.
  • Houd er rekening mee dat teksten niet te dicht op de rand staan (1 cm van de rand af) zodat dit er tijdens het snijproces niet af kan worden gesneden.
  • Het is van belang om rekening te houden met het kleurprofiel (CMYK), wij drukken in fullcolour. Het is dan ook van belang dat er geen RGB of Pantone-kleuren in het bestand worden gebruikt.
  • Bij het ontwerpen van prints is het van belang om rekening te houden met de resolutie (bij voorkeur minimaal 300 dpi).

Kijk hier voor meer uitleg over het aanleveren van bestanden.

Wat houdt de bestandscontrole in?

Bij het plaatsen van een bestelling bieden we drie opties voor bestandscontrole aan: geen, basis of professioneel. Ongeacht de gekozen controleoptie wordt er gecontroleerd of de omvang van het bestand (aantal pagina’s) gelijk is aan het aantal bestelde pagina’s. Het controleren op tekstuele of lay-outfouten in de bestanden valt niet binnen de scope van onze service.

Geen bestandscontrole: Wanneer je kiest voor geen bestandscontrole, ben je er 100% zeker van dat je een bestand aanlevert dat zonder problemen kan worden geproduceerd. Het bestand is op het juiste formaat, zonder items te dicht op de rand. Het bestand wordt geproduceerd zoals wij het hebben ontvangen.

Basis bestandscontrole: Bij basis bestandscontrole zorgen wij ervoor dat je bestand op het juiste formaat wordt aangepast en controleren wij ook op full colour of zwart-wit documenten. Als we bijzonderheden aantreffen koppelen we deze altijd terug en zullen we er samen zorgen dat het document op orde komt.

Professionele bestandscontrole: Wanneer je kiest voor professioneel zorgen wij er net als bij basiscontrole voor dat je bestand op het juiste formaat wordt aangepast en controleren wij ook op full colour of zwart-wit documenten. Daarbij zit bij professionele bestandscontrole ook de controle op voldoende afloop, CMYK colour management (kleurprofielen) en ingesloten lettertypes inbegrepen. Als we bijzonderheden aantreffen in het aangeleverde bestand zullen we dit terugkoppelen en samen overleggen hoe het bestand op orde kan worden gemaakt.

Indien dit je eerste bestelling is of als je twijfelt over het correct aanleveren van een document, raden we altijd aan om te kiezen voor de professionele controle. Op die manier ben je er zeker van dat je bestelling op de juiste manier wordt geproduceerd en aangeleverd.

Heb je al enige kennis over het aanleveren en printen van bestanden, adviseren we te kiezen voor geen of basiscontrole. Dit zal hierbij genoeg zijn om het perfecte resultaat te behalen.

Bij twijfel of vragen kan er altijd contact worden opgenomen met onze klantenservice.

Mocht het via onze website niet lukken, kun je jouw bestanden via onlyprint.wetransfer.com met vermelding van het bestelnummer versturen. Mocht er toch nog iets fout gaan, neem gerust contact met ons op!

Bij Onlyprint werken wij volgens de ISO27001 norm. Bestanden die langer dan een maand geleden zijn aangeleverd of verwerkt, worden automatisch verwijderd tenzij anders overeengekomen. Alle inhoud wordt vertrouwelijk verwerkt. 

Mijn bestelling

Helaas verschijnt deze foutmelding af en toe zonder dat er echt iets aan de hand is. Jouw bestelling is gewoon in goede orde ontvangen en zal vanzelf worden verwerkt.

Nadat je bestelling geplaatst en de bestanden zijn geüpload, beginnen we met de verwerking. Wij controleren, verwerken en printen de bestand(en) vervolgens zo snel en zo goed mogelijk waarna deze naar het opgegeven afleveradres vertrekken.

Volg de actuele status van je bestelling in het klantenportaal, onder het kopje bestelgeschiedenis. Zodra het pakket bij PostNL is aangeleverd, ontvang je van PostNL (niet Onlyprint) een e-mail met daarin de track and trace code. Let op; deze verschijnt ook wel eens in de spambox!

De verschillende statussen op een rij:

On Hold: De bestelling is op pauze gezet. Dit kan meerdere oorzaken hebben: je hebt (nog) geen bestanden aangeleverd of we hebben een foutje gevonden in de aangeleverde bestanden. Neem zo snel mogelijk (telefonisch) contact met ons op zodra je bestelling de status “On hold” krijgt. 

Order/bestanden worden gecontroleerd: Op dit moment wordt je bestand en bestelling door een van onze vormgevers gecontroleerd.

In productie: Je bestelling is in productie gegaan. Dit betekent dat de bestand(en) verwerkt zijn en uit onze printers rollen. Alles wordt netjes gesneden, afgewerkt en natuurlijk zorgvuldig ingepakt voor verzending. Zodra je bestelling in productie is gegaan kunnen de bestanden niet meer worden aangepast.

Verzonden: Jeej, je bestelling is verzonden! Het pakket is overgedragen aan de vervoerder en zal snel bij je worden bezorgd. Voor de actuele verzendstatus volg je de track en trace van de vervoerder.

Geblokkeerd: Helaas verschijnt deze foutmelding af en toe zonder dat er echt iets aan de hand is. Jouw bestelling is gewoon in goede orde ontvangen en zal vanzelf worden verwerkt.

De upload wordt vergrendeld zodra de bestanden klaar zijn om te worden geprint. Dit betekent dat je geen nieuwe bestanden meer kunt uploaden. Bij wijzigingen vragen wij om direct contact op te nemen voordat de order is geproduceerd.

Bij annulering vragen wij om direct tijdens onze openingstijden telefonisch (045-3020011) contact met ons op te nemen, is de bestelling geplaatst na onze openingstijdens? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Een bestelling kan niet meer geannuleerd worden zodra deze in productie is gegaan.

Het is mogelijk om jouw bestelling bij onze fysieke winkel in Landgraaf (Zuid-Limburg) af te halen. Laat het ons even weten in een opmerking bij jouw bestelling of neem even contact met ons op. 

De bestanden kunnen geüpload worden zodra er een bestelling is geplaatst. Klik op ‘mijn account’ en vervolgens op ‘mijn bestanden / uploads’. Er zal een overzicht te zien zijn van al je bestellingen. Kies de bestelling waarbij je het bestand wilt uploaden (dit is meestal de bovenste vermelding in de lijst).

Als je een product wilt bestellen met meerdere ontwerpen/bestanden, maak je een apart product aan voor ieder bestand. Werk hierbij met referentienummers. Het referentie nummer kun je toevoegen bij het configureren van het product. Zorg ervoor dat het referentienummer terugkomt in de naam van het bijbehorende bestand.

Neem contact met ons op zodat een van onze specialisten je snel verder kan helpen. Is het een speciale aanvraag, vermeld zoveel mogelijk informatie in jouw mail zodat we gericht een offerte kunnen maken.

Ja! Je kunt in het besteloverzicht de gewenste bestelling opnieuw plaatsen. Let op: als deze eerste bestelling langer dan een maand geleden is geplaatst, moet je de bestanden opnieuw uploaden.

Sommige bestellingen, zoals het printen op gekleurd papier, gaan op aanvraag. Wil je graag een bestelling plaatsen voor een opdracht op gekleurd papier? Neem dan contact met ons op. 

Verzending

Alle bestellingen die in Nederland geleverd worden zijn inclusief verzendkosten. Daar komen dus geen extra kosten bij. De verzending naar België bedraagt €3,49,-. Indien een bestelling buiten de Benelux moet worden bezorgd, gelden er andere tarieven.

De verzendkosten van een bestellingen die naar een land in Europa verzonden moeten worden (buiten de Benelux) bedraagt €25,-

Wij streven ernaar om jouw bestelling binnen 3 werkdagen te produceren. Als het om een grote of complexe bestelling gaat met meerdere afwerkingen, kan er een dag extra nodig zijn in het productieproces.

Na het productieproces, wordt het pakket overgedragen aan PostNL en is het vaak de dag erna in huis (afhankelijk van de drukte bij PostNL). 

Wij versturen onze pakketjes met PostNL.

Helaas is er bij ons geen optie tot spoed. We doen ons best om alle bestellingen in volgorde van binnenkomst met een maximum van 3 werkdagen te produceren. Vaak zijn we sneller in de productie, maar kunnen we niet 100% garanderen dat een bestelling sneller wordt verzonden.

We adviseren altijd een extra marge in te bouwen in het geval van overmacht (machine defect of drukte bij pakketbezorgers). 

Ja! Je kunt er in het afrond proces van jouw bestelling voor kiezen om neutraal te verzenden. Kies hiervoor een ander factuuradres ten opzichte van het verzendadres en kies bij ‘Neutraal verzenden’ voor ‘Ja’. 

Wat vervelend dat je jouw pakket nog niet hebt mogen ontvangen. We kunnen natuurlijk maar al te goed begrijpen dat er soms iets tussenkomt waardoor je niet gelijk je pakketje kunt afhalen. De pakketjes die niet worden opgehaald bij een pakketpunt komen retour bij ons. Natuurlijk kunnen we deze opnieuw verzenden, maar daar moeten we in de meeste gevallen wel de verzendkosten opnieuw voor berekenen. Neem contact op met onze klantenservice zodat we je kunnen helpen en het pakketje zo snel mogelijk weer jouw kant op kan komen!

Betaling & facturatie

Alle facturen kun je online terugvinden in jouw besteloverzicht. 

Bij Onlyprint vinden we (online) veiligheid belangrijk. Om die reden lopen o.a. de betalingen via SSL protocol. Data worden hierdoor versleutelt. Zo kan er zorgeloos worden gekozen voor de betaalmethode naar keuze. 

De manieren waarop je kunt betalen; iDeal, Paypal, Credit- of Debitcard, SOFORT banking of BanContact.

Grotere bedrijven en (overheids)instellingen kunnen een aanvraag indienen voor betaling op rekening. Wij hanteren i.v.m. onze kredietverzekering echter strenge voorwaarden.

Wil je een aanvraag doen, neem gerust contact met ons op via info@onlyprint.nl. 

Log in op jouw account of maak een account aan. 

Ga vervolgens naar 'mijn account' onder 'mijn adressen' en voeg een nieuw adres toe. Moet het adres nog worden aangepast voor een reeds geplaatste order? Neem dan even contact met ons op!

OnlyPrint biedt de mogelijkheid om bepaalde producten te kopen met een verlaagd BTW tarief. Boeken, dagbladen, weekbladen, tijdschriften en andere periodieke uitgaven die minstens 3 keer per jaar verschijnen op (nagenoeg) vaste tijdstippen en waarvan de inhoud voor de afnemers hetzelfde is, vallen onder het 9%-tarief. Komt jouw bestelling ook in aanmerking voor het 9% BTW tarief? Vul dan het contactformulier in.

Algemeen

Onze klantenservice is van maandag tot en met donderdag telefonisch bereikbaar van 8:30 's ochtends tot 17:30 uur 's avonds. Op vrijdag zijn we bereikbaar tot 13:30 uur 's middags.

Als je buiten onze normale openingstijden vragen of problemen hebt, kun je per e-mail of het contactformulier contact met ons opnemen.

Wil je een proefdruk bestellen om te zien hoe het product eruit zal zien voordat je een groter aantal producten bestelt? Bij Onlyprint kun je op aanvraag een proefdruk bestellen, om te kijken of het product overeenkomt met je verwachtingen.

Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier op onze website. Laat ons weten welk product je wilt bestellen en alle relevante informatie, zoals het formaat en papiersoort. We zullen vervolgens het proces en de kosten bespreken zodat we aan de slag kunnen met jouw proef. 

Bij Onlyprint werken wij volgens de ISO27001 norm. Bestanden die langer dan een maand geleden zijn aangeleverd of verwerkt, worden automatisch verwijderd tenzij anders overeengekomen. Alle inhoud en andere gegevens worden vertrouwelijk verwerkt in de mate die nodig is voor het produceren en verzenden van jouw bestelling. 

Verstuur of print je een mailing via ons? Dan worden de bestanden in een beveiligde omgeving geüpload en na het verwerken compleet verwijderd van onze systemen. 

Om je af te melden voor de nieuwsbrief kun je onderaan de nieuwsbrief op ‘afmelden’ klikken. Lukt het niet? Stuur ons een e-mail zodat wij je kunnen helpen.

Klachten

Is je order niet geleverd zoals je verwacht had door bijvoorbeeld een beschadiging, productiefouten of kleurafwijkingen? We horen graag waarom jij niet tevreden bent over je order. Geef je klacht inclusief foto’s door via ons contactformulier. Dan kijken we samen naar een gepaste oplossing.

Waarschijnlijk is er in het aangeleverde bestand het verkeerde kleurprofiel gebruikt. Een van de meest voorkomende fouten is het gebruik van RGB kleuren in plaats van CMYK-kleuren. CMYK is een kleurmodel dat wordt gebruikt voor vrijwel alle fysieke items waaronder prints, terwijl RGB wordt gebruikt voor schermweergave. Daar wordt in principe met licht geschreven. Als je RGB-kleuren gebruikt voor het printen in CMYK, kan het zijn dat de kleuren er anders uit komen te zien dan bedoeld was. Lees meer over het gebruik van de juiste kleuren hier.

Oeps....

Oh nee... Helaas is er geen passend zoekresultaat. 

Probeer een andere zoekterm of neem contact met ons op. We helpen je graag verder.